Als een vis in het water…

Dat zwemmen goed voor je is hoeft eigenlijk niet meer uitgelegd te worden. Het is goed voor je spieren en gewrichten en wanneer je dit recreatief en rustig aan doet is de kans op blessures klein. Sterker nog als er onverhoopt een blessure de kop op zou steken bij het hardlopen of andere vorm van sport  is meestal zwemmen een goed alternatief om er weer bovenop te komen en de boel weer even te resetten.

Begin dit jaar ben ik begonnen met één keer in de week “banenzwemmen” in een 50-meterbad. In het begin rustig aan een paar banen borstcrawl met een paar banen rustige schoolslag tussendoor. M’n onderrug heeft hier best wel even aan moeten wennen, maar naarmate de tijd vorderde en het “spierkorset” behoorlijk was aangesterkt was het geen enkel probleem meer. De banen heb ik steeds verder uitgebreid naar uiteindelijk 40 banen borstcrawl achter elkaar zonder de schoolslag en zonder te stoppen. Waar ik eerst een uur over deed is inmiddels terug gebracht naar 45 minuten.

Tijdens het “banenzwemmen” zie je een hoop andere zwemmers. De één lekker recreatief en de ander wat serieuzer. Bij de toch enigszins wat atletische personen komen de materialen en hulpstukken tevoorschijn. Sommige gaan echt knoerthard door dat water heen. Heel bewonderenswaardig. Om wat meer variatie bij het zwemmen in te brengen ben ik begonnen met de zwempaddles. Enorme spierpijn van gehad, dus dat werkt. Ik probeer zoveel mogelijk de sporten die ik doe met een goede techniek uit te voeren. Dit om vooral blessurevrij te blijven en daarnaast sterker te worden.  Dit laatste werkt ook prima met de paddles. Je wordt volledig bewust van je techniek en waar er zeker nog ruimte voor verbetering zit.

 

Voor nu is dit een perfecte motivatie en  stimulans voor mij om het zwemmen wat uitdagender te maken. Misschien komen er in de toekomst nog wel wat trainingsschema’s aan te pas en een zwemanalyse. Je weet het maar nooit en omdat je lijf nou eenmaal tot meer instaat is dan je denkt blijf ik zoeken naar mogelijkheden om eruit te halen wat erin zit.

Reacties

Leave a comment