Trigger points

Bijna een jaar geleden voelde ik tijdens een lange duurloop een irritatie bij m’n linkerheup. Het was nog geen pijn, maar lekker was anders. Dat er ergens iets niet klopte was voor mij wel duidelijk. Een paar uur na het lopen trok het weg en had ik nergens meer last van. Fijn! Na een aantal dagen rust weer lekker naar buiten de hort op. De eerste paar kilometers liepen prima, maar naarmate ik langer onderweg was kwam ineens die linkerheup weer opzetten. Dit zat niet goed. Blessures zijn voor mij uit den boze, dus ik had werk aan de winkel. Stap één: nagaan waar deze irritatie vandaan kwam. Is het de heup zelf of is het een spier? Misschien een aanhechtingspunt of toch iets anders? Als je bewust met je lijf omgaat kom je er vaak wel snel achter wat het probleem is en weet je of je met de “kwaal” naar een arts moet of niet. In mijn geval voelde ik dat het in de spier aan de buitenzijde van m’n been zat vanaf de heup in de richting van de knie. Bij een lichte massage over de spier merkte ik dat het behoorlijk vast zat en inmiddels ook pijn deed als ik op de zere plek drukte. Stap twee: bronbestrijding! pijnstillers helpen je misschien wel tijdelijk van de pijn af, maar als je de bron niet aanpakt zullen de symptomen niet verdwijnen. Na een zoekslag op het internet viel mijn oog op de foamroller.

 

Dit is een harde kunststof rol met een relatief zachte buitenkant. Door met bepaalde spiergroepen rustig en gecontroleerd over de rol te rollen, gebruik makend van je eigen lichaamsgewicht, masseer je de betreffende trigger points in de spiergroep. Op Youtube kwam ik de volgende animatie tegen die heel duidelijk weergeeft wat een trigger point is.

Naar aanleiding van mijn klacht bij m’n linkerheup ben ik begonnen met het gebruik van de foamroller. Dit deed in eerste instantie best pijn en was erg oncomfortabel. Hier moet je doorheen, want dat hoort er nou eenmaal bij. Dat klinkt misschien gek, maar eigenlijk is het wel logisch. Wie heeft er niet eens een zogenaamde knoop laten masseren wat altijd pijn doet, maar naarmate de massage vordert de pijn steeds minder wordt en zelfs helemaal kan verdwijnen.

Net zoals met alles is een goede en gecontroleerde opbouw noodzakelijk. Belangrijk hierbij is dat je niet gelijk met je volle gewicht druk uitoefent op de pijnlijke plek. Naarmate ik vaker met m’n heupen en buitenzijde van mijn beide bovenbenen over de foamroller rolde werd de pijn minder en raakte ik gewend aan het gevoel. Hierdoor was het mogelijk om de herhalingen wat op te voeren en de druk met mijn lichaamsgewicht te verhogen. Tot op de dag van vandaag is de irritatie en de pijn volledig verdwenen. Tegenwoordig heb ik diverse oefeningen voor bijna alle grote spiergroepen met de foamroller geïntegreerd in mijn sportprogramma. Ik ben er van overtuigd dat mede hierdoor  ik een nog kleiner risico loop op het ontwikkelen van blessures.

Als je ook interesse hebt om hiermee te beginnen zorg dan voor een goede voorbereiding. Laat je goed voorlichten en onderzoek welke oefeningen bij jou passen.

go for it…

 

Reacties

Leave a comment