Als het in de agenda staat…

Veel lees ik over trainingen, oefeningen en schema’s op het internet en Facebook. Het staat er vol mee, echter het één is net even wat interessanter dan het ander en de kwaliteit van de inhoudelijke informatie verschilt ook enorm. In de afgelopen twee jaren ben ik er wel achter gekomen wat voor mij werkt en wat niet, dus haal ik de essenties eruit waar ik wat mee kan. Als je net begint is het fijn dat je “even” op weg geholpen wordt met een schema voor 5 kilometer bijvoorbeeld met afwisselend minuten hardlopen en wandelen. Een goede opbouw is cruciaal om blessures te voorkomen! Maar als je al even bezig bent kan je met je creativiteit aan de slag 🙂 Ik maak en verzin m’n eigen schema’s. Niet alleen omdat ik dat leuk vind, maar ook omdat ik precies weet wat ik wil trainen en met welk doel.

Alle trainingen plan ik in mijn agenda. En als het in de agenda staat dan gaat het ook gebeuren. Weer of geen weer, zin of geen zin… Het weer of mijn zin heeft daar eigenlijk geen invloed op. Het staat er… Dus ik ga!!

De volgende trainingen komen wekelijks terug in m’n schema en planning:

  • Krachttraining benen/billen + core
  • Krachttraining armen/schouders + core
  • Korte interval (op tempo / max. 30 minuten)
  • Lange interval (op hartslag)
  • Duurloop
  • Trailrun
  • Zwemmen
  • Fietsen

De schema’s, die ik de afgelopen 6 weken heb uitgevoerd, staan binnenkort uitgewerkt op de site. Om de 6 tot 8 weken wissel ik van schema zodat het niet saai wordt en het voor je lijf een uitdaging blijft.

De ene week train ik 4 keer, dit zijn de rustige weken, en de andere week train ik 6 keer. Alles plan ik vooruit en meestal naar een evenement toe. Zeker als ik bij dat evenement echt wil knallen en een gooi wil doen voor een nieuw persoonlijk record (PR). Het kan ook zijn dat een evenement prima past als training voor een volgend evenement. Je hoeft niet bij elke wedstrijd het achterste van je tong te laten zien 🙂

Voor mij liggen de prioriteiten vooral bij de Core stability en het hardlopen, maar krachttraining vind ik ook heel belangrijk. Ik ben ervan overtuigd dat alle trainingen op zichzelf voordelen bieden, maar de echte vruchten pluk je bij de combinatie van alles bij elkaar. Dit vergt tijd en niet zo’n beetje ook. Niet alleen heeft je lichaam tijd nodig om op te bouwen, te veranderen en sterker te worden. Ook alle uren die je bezig bent met trainen kan er soms flink inhakken. In mijn geval voor een rustige week van ongeveer 5 uur aan training tot de zware weken van zo’n 10 trainingsuren in totaal. Dit alles natuurlijk naast het werk en sociale leven. Hoewel dat laatste in een zware trainingsweek toch echt wel even stil staat. Dit zijn keuzes… Wat is je doel, wat wil je bereiken en wat heb je ervoor over.

En als je ervoor wilt gaan, kan je voor minder niet accepteren 🙂

go for it!!

Reacties

Leave a comment