Mag het een blaartje minder zijn…

De één heeft er nooit last van, de lucky bastards, en de ander alleen maar. Blaren… het is niet het meest sexy onderwerp, maar ze gaan niet weg door ze te negeren. Ik heb enorme aanleg om blaren te ontwikkelen. Nieuwe schoenen, oude schoenen, ingelopen schoenen of de afgetrapte, maar zitten echt het lekkerst, schoenen… Het maakt niet uit, ik krijg ze bij allemaal. Niet bij normaal gebruik, maar wel bij wat langere wandelingen of uiteraard bij de lange afstanden hardlopen. Die kleine (en grote) fokkers liggen dan altijd op de loer.

Als bij de hardlooptrainingen de afstanden steeds langer worden en daarbij de blaren dus steeds groter wordt het wel een probleem. Ze zijn pijnlijk en belemmeren je in je prestaties van de training.

Na van alles te hebben geprobeerd… sporttape van de drogist, crèmes en vaseline, (blaren)pleisters e.d. heeft het even geduurd, maar heb ik nu voor mij de ideale oplossing gevonden.

 

De eerste maatregel die ik neem is een ander soort tape aanbrengen dan de sporttape van de drogist. Deze tape is makkelijk in gebruik en vormt zich volledig naar je voet en tenen. Het is een zachte tape, die voelt als een tweede huid. Ik tape de risicoplekken een dag voor de training of wedstrijd in. Op deze manier kan je een dag wennen aan het gevoel en kan je oordelen of de tape wel goed is. Als tijdens de training of erger tijdens een wedstrijd blijkt dat de tape niet goed zit ben je natuurlijk volledig de Sjaak. Dan zit een voortijdig staken van training of wedstrijd er zeker wel in. Dus… testen een dag van te voren. Ik laat de tape zitten en de volgende dag heb ik er bij het lopen totaal geen erg meer in dat het er zit.

 

Over de tape trek ik teensokken aan. Dit is de tweede toegepaste maatregel. De combinatie van deze twee zorgt ervoor dat er geen blaren ontstaan. De combinatie is voor mij belangrijk omdat mijn ervaring is dat alleen de tape met gewone sokken of de teensokken zonder de tape toch blaren geeft.

Zelfs bij de trailruns waarbij je tot je enkels in de modder en het water staat en je voeten dus doorweekt zijn maar je toch door moet “soppen” doen de tape samen met de teensokken wat ze moeten doen. Blaren voorkomen…

Happy running feet…

 

Reacties

Leave a comment